В Україні останній тиждень м'ясниць носив кілька назв – Масляна,
Сиропустний тиждень, Пущення, Загальниця, Ніжкові заговини, Колодій
тощо. Структурно він ділиться на три основні частини: зустрічний
"переломний" понеділок, "широкий" четвер та "прощальна" (чи "шуткова")
неділя. Кожна з них мала свою обрядову специфіку.
Загалом Масляна вважалася жіночим
святом, хоч участь у ньому могли брати і чоловіки. Але вони мусили за це
відборговувати грошима чи горілкою.
У цей час широко практикувалися й
погостини. Жінки, зібравшись у гурті йшли в ПОНЕДІЛОК до корчми і
відзначали "початок Масної". У ВІВТОРОК жінки знову сходилися до шинку,
вчиняли всілякі забави і сценки. СЕРЕДУ називали "зноби-баби". Якихось
обрядів і дій, пов'язаних з цим днем не збереглося. Одначе в переломний
чи широкий ЧЕТВЕР жінки, зібравшись у товариство піднімали тости за те,
"щоб телята водилися" і намагалися в цей день не прясти, "аби масло не
згіркло".
По своєму цікаво святкували П'ЯТНИЦЮ.
Віддавна в Україні у цей день зять мав почастувати тещу. Щоправда, якщо
хлопець оженився в осінні м'ясниці, то годилося привести до себе жінчину
матір на другий день Різдва – це за умови, що теща була чемною і
шанованою. Коли ж вона була сварливою і непривітною, – третього дня.
Натомість, якщо весілля справляли в різдвяні м'ясниці, тоді запросини
припадали на масляну п'ятницю. Гарно спорядивши повіз, зять з великими
почестями саджав тещу в сани, запросивши й інших членів її родини, й
гордо віз селом. Якщо ж він мав "на неї зуба", то вибирав багри, щоб
сани перевернулися… За святковим столом він виголошував різномасті
побажання, переважно жартівливого характеру: «Пийте, люди, по повній
чарці, щоб у моєї тещі горло не пересихало!» – натякаючи на те, що вона
занадто сварлива.
Але найцікавіше
відзначали останній день Масляної – Сиропустну НЕДІЛЮ, Чорну неділю,
Масне пущення. У різних регіонах були свої обряди й дійства. На
Полтавщині, наприклад, у неділю сусіди й родичі обходили одне одного й
просили прощення за образи. Вважалося, що саме в цей день має відбутися
страшний суд, а тому годилося помиритися з тими, хто на цьому світі.
Відтак, завітавши зранку до сусіда чи родича, пропонували таку мирову:
– Прости мені, – низько вклонившись, звертався сусід до сусіда.
– Бог простить, – відказував господар чи господиня.
– І вдруге прости!
– Бог простить…
– І втретє прости!
– Бог простить.
Після цих діалогів, які не
розповсюджувалися лише на дітей, люди цілувалися, а якщо й ні, то все ж
вважали, що заподіяна перед цим кривда втрачала гріховну суть. У такий
спосіб народна звичаєва структура сприяла полагодженню різноманітних
конфліктів між людьми, як кажуть зараз, розряджала стресогенну
атмосферу, котра в повсякденному житті не була рідкістю. Недарма мудре
народне прислів'я стверджувало: "Не вічно носити камінь за пазухою".
З різноманітними забавами та обрядами й
завершувався останній день Масляної. Люди готувалися до найдовшого і, як
уже мовилося, найсуворішого з усіх попередніх – Великого посту, а тому
казали: "Масляна, Масляна, яка ти мала, – якби ж тебе сім неділь, а
посту одна". Та що ж поробиш, коли, як стверджує інший крилатий афоризм:
"Не завжди котові Масляна ".
Василь Скуратівський «Дідух. Свята українського народ» – К.: Освіта, 1995.
Немає коментарів:
Дописати коментар