Слово "стрітення" на старослов'янській мові означає "зустріч", а друге
значення цього слова - "радість". Свято Стрітення Господнього було
встановлено на честь зустрічі немовляти Христа з праведним старцем
Симеоном та пророчицею Анною. За старозавітним звичаєм на 40-й день
після народження Ісуса батьки принесли свого первістка в Єрусалимський
храм, щоб присвятити його Богу. Там його, згідно з Євангелієм, зустрів
360-літній старець Симеон, якому було провіщено, що він не помре, поки
не побачить Спасителя, який з'явився на світ.
Стрітення символізує зустріч Старого і Нового Завітів. У народному побуті Стрітення здавна сприймається як зустріч зими з весною
Джерело
Освячення вогню трансформувалося з прийняттям християнства у освячення свічок, які називали громничними. Освячували їх у церкві після освячення води, там же запалювали і несли до хати.
Протягом року зберігали такі свічки на покуті, або ж вплітали у дідухи. Такі свічки, за повір'ями, мають виняткову силу і оберігають оселю від бурі, зливи чи смерчу, ниву — від бурелому чи граду, а членів родини — від «злого ока» та хвороб. Коли приходять із церкви в день Стрітення, запалюють «громичну» свічку — «щоби весняна повінь не пошкодила посіви і щоби мороз дерева не побив». Від «громичної» свічки і саме свято Стрітення називалось колись ще й «Громиця».
В давнину вважали, що «Як капає зі стріх, так капатиме й з вуликів», а якщо на Стрітення є відлига, то знову треба чекати на холоди і пізню осінь.
Запалювали громничну свічку у таких випадках:
У дохристиянських звичаях цей час Стрітення (Стрічення) здавна сприймається, як зустріч зими з весною. Казали, що «в цей день зима весну зустрічає, заморозити її хоче, та сама лиходійка від свого хотіння тільки потіє».
Селяни спостерігали цього дня чимало хліборобських прикмет:
Джерело
Стрітення символізує зустріч Старого і Нового Завітів. У народному побуті Стрітення здавна сприймається як зустріч зими з весною
Джерело
Освячення вогню трансформувалося з прийняттям християнства у освячення свічок, які називали громничними. Освячували їх у церкві після освячення води, там же запалювали і несли до хати.
У церквах цього дня святять воду і свічки. Такі свічки називають
стрітенськими, або у інших звичаях «громичними», бо їх ставили перед
образами під час грози, щоб захистити людей і худобу від блискавки.
Протягом року зберігали такі свічки на покуті, або ж вплітали у дідухи. Такі свічки, за повір'ями, мають виняткову силу і оберігають оселю від бурі, зливи чи смерчу, ниву — від бурелому чи граду, а членів родини — від «злого ока» та хвороб. Коли приходять із церкви в день Стрітення, запалюють «громичну» свічку — «щоби весняна повінь не пошкодила посіви і щоби мороз дерева не побив». Від «громичної» свічки і саме свято Стрітення називалось колись ще й «Громиця».
В давнину вважали, що «Як капає зі стріх, так капатиме й з вуликів», а якщо на Стрітення є відлига, то знову треба чекати на холоди і пізню осінь.
Запалювали громничну свічку у таких випадках:
- коли над оселею гуляє страшна негода
- коли виникали труднощі при пологах
- коли у селі пожежа, або катаклізм
- коли людину схопить «чорна хвороба» (епілепсія)
- як людина помирала, запалювали свічку, аби спокійніше перейти їй у світ інший.
- лікує рани і внутрішні захворювання
- рятує від «злого ока», відьми, вовкулака, від «пристріту»
- нею кропили вояків перед боєм та чумаків перед походом
- пасічники окроплювали нею вулики на початку сезону
- а господарі окроплювали худобу під час першого вигону на пасовисько
- окроплювали стайні та обори від відьом, щоб «не виссали з корови молока»
У дохристиянських звичаях цей час Стрітення (Стрічення) здавна сприймається, як зустріч зими з весною. Казали, що «в цей день зима весну зустрічає, заморозити її хоче, та сама лиходійка від свого хотіння тільки потіє».
Селяни спостерігали цього дня чимало хліборобських прикмет:
- ясна і тиха погода віщує добрий урожай і роїння бджіл;
- вітер — погана ознака;
- відлига — чекай пізньої весни;
- як на Стрітення півень нап'ється води з калюжі, то жди ще стужі (як нап'ється півень води, то набереться господар біди).
Джерело
Немає коментарів:
Дописати коментар